Będąc na dworcu kolejowym Warszawa Gdańska warto zwrócić uwagę na zabytkowy żuraw wodny. Pierwotnie znajdował się na końcu pierwszego peronu w rejonie nastawni. Na żurawiu dostrzegamy napis Krausewerk Neusalz (Oder).
Oznacza to, że został odlany w odlewni Krausewerk w Nowej Soli nad Odrą. Przypuszczalnie jest to żuraw pochodzący z czasów II wojny światowej. Choć nie brakuje głosów, że powstał jeszcze wcześniej tj. w latach 20. XX wieku. Pewnie wyprodukowano go w związku z tzw. „Planem Otto”, który przewidywał między innymi modernizację sieci kolejowej w ramach przygotowywania uderzenia Niemiec na Związek Radziecki.
Prawdopodobnie pod tym żurawiem wodowano lokomotywy parowe, które obsługiwały transporty do Treblinki. Jeszcze kilka lat temu ten cenny zabytek techniki miał być zezłomowany. Na szczęście udało się go uratować. Został wyremontowany.
Szkoda, że nie zachowano oryginalnej kolorystyki. Żuraw powinien być cały pomalowany jednolitym szarym kolorem. Pomimo jego przeniesienia w inne miejsce jest w pełni funkcjonalny. Miejmy nadzieję, że będzie obsługiwać zabytkowe lokomotywy.