W przestrzeni internetowej można natknąć się na pewne nieścisłości dotyczące obrazów Jean Pierre’a Norblina de la Gourdaine (Jana Piotra Norblina), gdzie często mylone są dwa dzieła: „Targ na Pradze” oraz „Targ na konie w Warszawie.” Błąd ten zapewne wynika z faktu, że oba obrazy znajdują się w Muzeum Narodowym w Poznaniu i są eksponowane obok siebie.
„Targ na Pradze” przedstawia scenę z praskiego, tętniącego życiem targowiska. Na obrazie widzimy tłum ludzi, którzy zajmują się różnorodnymi czynnościami – sprzedają, kupują, a także rozmawiają ze sobą. Dostrzegamy wozy zaprzęgnięte w konie i woły. Norblin, jako mistrz obserwacji życia codziennego, z niezwykłą dokładnością oddał zarówno dynamikę sceny, jak i szczegóły architektoniczne typowe dla drewnianej zabudowy Pragi.
Jan Piotr Norblin „Targ na Pradze”
fot. Rafał Adrian Kraszewski 2024
W zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu
Z kolei „Targ na konie w Warszawie” koncentruje się na specyficznym handlu, który miał miejsce przy ul. Królewskiej w XVIII-wiecznej Warszawie. Obraz przedstawia scenę handlu końmi. Nie sposób dostrzec ówczesnej zabudowy, gdzie w tle odnajdziemy Kościół Sióstr Wizytek. Współcześnie kupujący mogą przetestować samochód przed zakupem. W tym zakresie nic nie uległo zmianie. Dawniej przed zakupem nabywcy mieli możliwość sprawdzenia koni, co wspaniale uchwycił mistrz w omawianym dziele.
Jan Piotr Norblin „Targ na konie w Warszawie”
fot. Rafał Adrian Kraszewski 2024
W zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu
Oba obrazy Jean-Pierre’a Norblina de la Gourdaine – „Targ na Pradze” oraz „Targ na konie w Warszawie” są wyjątkowymi przykładami jego umiejętności obserwacji i przedstawiania codziennego życia w Polsce XVIII wieku. Choć czasem bywają mylone, każdy z nich opowiada inną historię i zasługuje na indywidualną uwagę.
Obydwa obrazy znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu