Brama św. Honoraty na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie powstała dużo później niż sama wspomniana nekropolia. Wybudowano ją w 1915 roku według projektu znanego rzeźbiarza Leopolda Wasilkowskiego.
Według „Przewodnika po Warszawie i okolicy z planem miasta” z 1911 roku autorstwa Wiktora Gomulickiego i Józefa Stanisława Sobieszczańskiego wcześniej w tym miejscu funkcjonowała „brama druga” , która była głównym wejściem na cmentarz. Znajdowała się ona na przeciw „Domu przedpogrzebowego” , w którym funkcjonowała kancelaria cmentarna. Budynek ten zamieszkiwali nadzorca, kapelani oraz niższa służba. W oficynach odnaleźć można było sprzęt i narzędzia niezbędne do chowania zmarłych, wozownie na karawany, a także stajnie obsługi pogrzebowej.
Brama św. Honoraty została ufundowana przez lekarza Mieczysława Landsberga, który w ten sposób postanowił upamiętnić swoją przedwcześnie zmarłą żonę Honoratę ze Zwolińskich Landsberg. Informuje nas o tym umieszczony od strony cmentarza napis.
15 lat wcześniej tj. 8 lipca 1900 roku został pobłogosławiony związek małżeński Mieczysława Landsberga i Honoraty ze Zwolińskich. Uroczystość odbyła się w kościele Ewangelicko-Augsburskim w Moskwie. Dowiadujemy się o tym wydarzeniu z „Kurjera Warszawskiego”.
Było to drugie małżeństwo Honoraty. Pierwszym jej mężem był Ludwik Jeziorowski. Z „Kurjera Warszawskiego” z dnia 9 lipca 1869 roku dowiadujemy się, że Honorata Zwolińska była córką Ryszarda i Teofili z Habrowskich.
Ludwik Jeziorowski był właścicielem fabryki rękawiczek mieszczącej się przy Nowym Świece.
Ich związek małżeński został pobłogosławiony w katedrze św. Jana oraz w kościele ewangelicko-augsburskim.
Niedługo później Honorata Jeziorowska ze Zwolińskich urodziła syna Józefa Jeziorowskiego. Niestety chłopiec zmarł 6 października 1881 roku w wieku 12 lat, o czym dowiadujemy się z „Kurjera Warszawskiego”.
Syn Honoraty został pochowany na cmentarzu Powązkowskim
Honorata podczas trwania związku z Mieczysławem Landsbergiem nie zapomniała o swoim zmarłym synu. W rocznice śmierci Józefa Jeziorowskiego przekazywała datki w celu uczczenia jego pamięci. Ten fakt został odnotowany na łamach „Kurjera Warszawskiego”.
Na przestrzeni lat wszystkie ogłoszenia zostały zamieszczone na łamach „Kurjera Warszawskiego” w pobliżu daty 6 października.
Grób chłopca odnajdziemy w kwaterze KLIN (rząd 8, miejsce 1,2). Na nagrobku widnieje inskrypcja „Grób Rodziny Ludwika Jeziorowskiego”.
W 1864 roku Honorata wraz z matką Teofilą były więzione na cytadeli warszawskiej. Dowiadujemy się o tym ze sztambucha zesłanego na Syberię Wiktora Urbańskiego.
Honorata i Mieczysław Landsberg byli znani ze swojej dobroczynności.
Honorata Landsberg zmarła 25 stycznia 1915 roku. Pochowano ją w katakumbach na cmentarzu Powązkowskim.
W „Kurjerze Warszawskim” z dnia 27 stycznia 1915 roku odnajdujemy nekrolog poświęcony Honoracie Landsberg.
O śmierci Honoraty Landsberg dowiadujemy się również z kroniki żałobnej „Gazety Warszawskiej” z dnia 28 stycznia 1915 roku.
Niedługo później podobny los spotkał pogrążonego w żalu Mieczysława Landsberga.
Zmarł on 1 lipca 1916 roku. Tak jak jego małżonka, również został pochowany na cmentarzu Powązkowskim w katakumbach.
Między innymi z Tygodnika Ilustrowanego „Echo Polskie” dowiadujemy się, że Mieczysław Landsberg po swojej śmierci zapisał potężny spadek na rzecz Polskiej Macierzy Szkolnej.
Brama została wykonana przez znany warszawski zakład kamieniarski Jana Rudnickiego. Została wzniesiona z bloków piaskowca. A rzeźbę rycerza wykonano z wapienia pińczowskiego.
Dzieło Leopolda Wasilkowskiego było szeroko opisywane w ówczesnej prasie.
Wchodząc na cmentarz, na lewym filarze bramy odnajdziemy podpis mistrza.
Brama jest strzeżona przez rzymskiego rycerza w hełmie z pióropuszem, który trzyma w rękach potężny miecz i tarczę. Wojownik odziany jest w togę, charakterystyczny rzymski ubiór.
Na rękojeści miecza widzimy napis IHS będący chrystogramem (symbolem Jezusa Chrystusa). Właściwie jest to pochodzący z języka greckiego akronim (IHΣ) imienia Jezus (IHΣΟΥΣ).
Z drugiej strony rękojeści odnajdujemy monogram Maria.
Miecz jest częściowo opleciony przez martwego węża co symbolizuje zwycięstwo dobra nad złem.
Na tarczy widnieje oko opatrzności w trójkącie symbolizującym Trójcę Świętą. Całość jest opleciona koroną cierniową będącą atrybutem męczeństwa Jezusa Chrystusa.
Powyżej dostrzegamy gołębia, który jest symbolem Ducha Świętego.
W dolnej części tarczy widzimy trzy gwoździe – symbol męki Pańskiej.
Na prawym filarze znajduje się żałobny wieniec ze wstęgą. W jego środku odnajdujemy kolejny chrystogram składający się z dwóch pierwszych liter greckiego słowa Chrystus (ΧΡΙΣΤΟΣ). Jest to jeden z najstarszych chrystogramów używany przez chrześcijan.
W górnej części bramy (od strony cmentarza) widnieje wąż zjadający swój ogon (Uroboros). Jest to symbol nieskończoności, końca stanowiącego początek.
Poniżej odnajdziemy napis „ROKU M CM XV”, co stanowi 1915 rok.
Stróżówka została ozdobiona klepsydrą ze skrzydłami. Klepsydra to symbol przemijania, zaś skrzydła stanowią atrybut lekkości, umiejętności latania. Całość oznacza wędrującą duszę zmarłego do nieba.
Poniżej widzimy płaskorzeźbę, która przedstawia postacie uczestniczące w starożytnym pogrzebie greckim.
Boczne ściany stróżówki są ozdobione wieńcami.
Rycerz pilnuje wejścia do świata zmarłych, gdzie pamięć o tych co odeszli jest nadal żywa i trwa razem z nami.
Brama św. Honoraty to przepiękny zabytek, z którym związana jest tragiczna historia wielkiej miłości.
Rafał Adrian Kraszewski